Een miskraam

Zwanger worden betekent helaas niet altijd zwanger blijven. En ongeveer 1 op de 10 zwangerschappen eindigt dan ook in een miskraam. Vreemd is het dus niet, maar dat maakt de pijn er niet minder op. Ook bij een miskraam begeleiden we je. En hier vind je meer informatie over het herkennen van en omgaan met een miskraam.

Heb je veel bloedverlies, eventuele buikpijn of andere klachten? Dan kan dat duiden op een miskraam. Je kunt ons in dat geval altijd even bellen. In eerste instantie zullen we je een paar vragen stellen over de klachten die je hebt. Dit gesprek kan in principe telefonisch plaatsvinden.

Let op! Een zwangerschapstest is niet zinvol, omdat het zwangerschapshormoon in de urine ook na een miskraam nog lange tijd aanwezig is.

Wanneer eerder contact opnemen?

Bij de volgende verschijnselen is het verstandig om eerder contact met ons op te nemen voor een tussentijdse controle:

• Toename in bloedverlies (meer dan 2 maandverbanden per uur doordrenkt met bloed).
  • Toename in (buik)pijn of constante pijn.
  • Meer dan 38 °C koorts.
  • Als het niet goed voelt en je ongerust bent.

Echo-onderzoek voor meer duidelijkheid

Om meer duidelijkheid te krijgen over het bloedverlies, kunnen we een echo maken. Samen bespreken we wat de beste termijn van je zwangerschap is om dit te doen. Weet wel dat een echo-onderzoek niets verandert aan de uitkomst van de zwangerschap. Het heeft bovendien geen invloed op de te nemen stappen, namelijk het natuurlijke verloop afwachten.

Ter informatie

Op deze site hebben we zo goed mogelijk het normale verloop van een (dreigende) miskraam beschreven. Wat het is, hoe je een miskraam herkent en welke gevoelens een rol kunnen spelen. Ook dit kan bij iedereen anders zijn. Dus mocht je na het lezen van de informatie nog vragen of twijfels hebben of ongerust zijn, bel ons dan gerust.

Contactinformatie

Verloskundigenpraktijk in Best

Gezondheidscentrum de Tambourije
Tamboer 4, 5684 DB  BEST